Media är idag inte bara alla de företagen som producerar underhållning eller värdefull samhällsinformation direkt till konsumenterna utan även alla reklambyråer och dess beställare som vill komma ut med sina budskap.
Hur skall man då tänka när man väljer byrå? Vi tänkte utgå från ett känt och nyligt exempel för att svara på den frågan och dessutom ge inspiration till hur ni får förståelse för ert eget varumärke.
I början av Mars gick byrån CP+B ut med att de hade fått Betsafe som kund. Hur kommer då detta sig kan man fråga? För att svara på den frågan går vi tillbaka att försöka reda ut vad de olika varumärkena står för. Så här skriver byrån CP+B på sin hemsida.
We believe in pushing the envelope rather than playing it safe. We tend to look for the uncomfortable truths in pop culture instead of focusing on the bare benefits, but only so we can release the tension in favour of your brand.
I detta fallet var det just detta som Betsafe sökte sig till, i pressmeddelandet som CP+B släppte beskriver de hur Betsafe sökte efter en byrå som vågade tänka utanför de etablerade banorna. Ett företag som kunde bryta den enormt enformiga kommunikationen som casinon normalt sett har haft med fokus på glamour, lyx och vinster.
Andra faktorer som man också bör ta med i beräkningarna är enligt Gunilla Bergh att inte vara en för stor kund för byrån. Om man är det riskerar inkomsterna att bli för viktiga för företaget vilket gör att de tappar fokus från att leverera kvalitet och istället värderar fakturerbara timmar. Oavsett vilken byrå man väljer så gäller det också att ha ett helt säkert avtal där alltifrån korrektur till leverans är specificerat. På så sätt kan både kund och beställare vila tryggt i vad som sker när något går fel.