För många företag så kan det vara så att man hamnat i ett läge där inspirationen tryter och det mesta går på gamla rutiner. Det kan var svårt för både anställda, någon utifrån att säga till företaget att man ska rycka upp sig och satsa för att en förändring ska ske.
Det gäller för företagsledning att ta åt sig kritik och göra något åt situationen om man får höra något negativt. Att bygga ett team kräver sin personal, både från ledning och bland anställda. Grejen är att framförallt göra något åt situationen som kan hjälpa till att lösa eventuella problem. Även om det kan behövas mer än så kan det vara en väg i rätt riktning. Man sitter inte bara och funderar utan att göra något.
Ta hjälp för att hitta inspiration inom arbetslaget och se till att man får arbetsglädje och att man trivs med det man arbetar med. Finns inget värre än att gå och inte trivas på ett jobb. När inspirationen kommit tillbaka ta lärdom om vad som gick fel och försök undvika dessa fällor igen. Att lära av misstag är inget konstigt utan misstaget kan vara värt allt för företaget om det hjälper till och stärker de anställda, ledning, ja hela företaget.
Det behöver inte vara en katastrof om företaget går sämre under en period då inspirationen inte finns där, problemet är om man inte gör något åt saken och låta det bara gå på som vanligt, se varningssignalerna i tid och försök förutse situationer som kan förhindra att man hamnar i dessa tråkiga situationer.