Under senare år har det funnits debatter i medierna om varför yrkesrollen kommunikatör kommit att växa närmast explosionsartat. I offentlig sektor har debatten varit mest högljudd, där många menar att kommunikatörerna får agera väktare och minska mediernas möjligheter till kritisk granskning av myndighetsutövningen. Vi kommer inte att gå in vidare på den här frågan, men här kommer en liten inblick i kommunikatörens roll och varför dom möjligen blivit så populära i samhället.
För alla organisationer så är kommunikation är nödvändighet. Vi behöver nå olika målgrupper för att kunna fungera helt enkelt. Internt handlar det om att skapa samförstånd och samarbetet för att driva arbetet framåt och gentemot kunder eller externa intressenter så handlar det om att försöka skapa en uppfattning som harmoniserar med vad företaget vill uppnå. Det kan vara nöjda kunder eller medborgare som får den information som dom behöver för att kunna fatta beslut eller lösa problem. Exempelvis om du söker bygglov så behöver du veta hur det går till och vart du bör vända dig. För mindre företag kan det vara svårt att anställa en kommunikatör, men då kanske en kommunikationsbyrå, såsom Brid agency kan vara till hjälp för att ge råd och skapa strukturer som man kan arbeta utifrån.
Större organisationer har många gånger fler och större intressegrupper och därmed ett större behov av att kommunicera. Då är det vanligt med heltidsanställda kommunikatörer. Yrkesgruppen kallades tidigare för Informatörer och uppgiften var då liksom nu att sammanfatta information på ett begripligt sätt och se till att dessa når mottagaren. Men med den framväxande tekniken så har mängden plattformar där man behöver kommunicera, också ökat. Organisationerna måste vara synliga på olika platser för olika målgrupper och då kan det krävas att fler arbetare med uppgiften. Kanske är det anledningen till att kommunikatör kommit att bli ett yrke som vuxit så fort.